Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Ön itt jár: > Kezdőlap > Blog >

A folyadékbevitel fontosságáról

A folyadékbevitel fontosságáról

A táplálkozás fontosságáról, a különböző diétákról mindig sokkal több szó esik, mint a folyadékbevitelről. Ettől függetlenül azonban ugyanolyan fontos lenne utóbbira is figyelmet fordítani, hiszen a víz a testünkben legnagyobb mennyiségben előforduló alkotóelem. Emellett többféle szerepe is van, így a rendszeres és megfelelő mennyiségű folyadékbevitel elengedhetetlen. 

Kinek mennyi az ideális napi folyadékbevitel mennyisége?

Az ajánlott fogyadékfogyasztás mennyisége emberenként kortól, évszaktól, éghajlati viszonyoktól, étrendtől és fizikai aktivitástól függően változik, vagyis, ahogy egy ideális étrendet, úgy a folyadékbeviteli ajánlást is érdemes egyénre szabva értelmezni és kialakítani. Különösen fontos a terhességi majd a szoptatás alatt is odafigyelni, hiszen ekkor az általánoshoz képest is magasabb napi folyadékbevitellel kell számolni. Fontos azt is tudni, hogy a szervezetünk folyamatosan veszít víztartalmából, tehát ha nem pótoljuk megfelelően és kellő mértékben a bevitelt, azt a következő tünetek jelezhetik: pl. fejfájás, fáradtság érzés, csökkent koncentrációs készség. A szakmailag elfogadott irányelvek alapján általánosan a következő napi mennyiségeket érdemes figyelembe venni: 

14 év feletti serdülő és felnőtt nők 2 l/nap
14 év feletti serdülő és felnőtt férfiak 2,5 l/nap
Terhes nők mint az azonos korú nők számára + 300 ml
Szoptató nők mint az azonos korú nők esetében + 700 ml

Forrás: Forrás: EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság)

Ideális esetben az ajánlott beviteli mennyiséghez hozzáadódik még az adott napon elfogyasztott élelmiszerek, ételek víztartalma is, ami általánosan a napi összes folyadékbevitel kb. 20%-át teszi ki. Megerőltető fizikai tevékenység vagy aktív sportolás mellett, melegebb, párásabb éghajlaton, forró nyári napokon, illetve rostdús táplálkozás mellett is tovább nő az egyéni szükséglet! A Tibidabo Gluténmentes Pékség péktermékei a legjobb minőségű alapanyagokból készülnek, továbbá hozzáadott bambuszrostot és útifűmaghéjat tartalmaznak, így jóval magasabb a rosttartalmuk, mint egy hagyományos pékárunak.

A folyadékbevitel fontosságáról

Milyen italok számíthatók és nem számíthatók bele a napi folyadékfogyasztásba?

Italokkal kapcsolatban a víz mellett természetesen számítandó a gyümölcslevek, zöldséglevek, az üdítők, a tej, a tejalternatívák (pl. kókuszital, mandulaital, szójaital, zabital, stb.), egyéb növényi alapú italok (pl. kókuszvíz) fogyasztása, valamint a tea és a kávé is kalkulálandók. Míg a koffein enyhe vízhajtóként működik (kis mértékben növeli a vizelet mennyiségét), a koffeint tartalmazó italok normál körülmények között hozzájárulnak a folyadékbevitelhez is, és bizonyított, hogy a mérsékelt mennyiségű koffein fogyasztása (ami pl. kb. 2 csészényi kávé/nap) nem befolyásolja jelentősen a hidratáltsági állapotot.

A folyadékbevitel fontosságáról 2

A magas energia- és cukortartalmú italok (például cukros italok, gyümölcslevek) rendszeres fogyasztása túlzott energiabevitelt eredményezhet, és számos egészségügyi probléma kialakulásához járulhatnak hozzá. Mint például a súlygyarapodáshoz, valamint (gyerekeknél különösen) a fogszuvasodáshoz, illetve a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának növekedéséhez is. Ezért ezek helyett az alacsony energiatartalmú és alacsony cukortartalmú változatok javasoltak, viszont utóbbiak is minél kisebb mennyiségben, sokkal inkább előnyben részesítve a „tiszta” vízfogyasztást.

Gyakori kérdés az alkohol, mint folyadék, amiről érdemes tudni, hogy a koffeinhez hasonlóan vizelethajtó hatása is van, ennek a mértéke az elfogyasztott alkoholos ital típusától függ. Fogyasztásukkor a mértéktartás mellett mindig figyeljünk oda a vízbevitelre is, így minimálisra csökkenthető a kellemetlen tünetek és a kiszáradás veszélye (amire különösen oda kell figyelni a nyári melegben).

10 tipp az optimális folyadékbevitel eléréséhez

  1. Ha szomjasnak érzed magad, az már egy fontos „vészjelzése” a szervezetnek, így nagyon fontos, hogy azonnal igyál legalább egy nagy pohár vizet!
  2. Ideális esetben viszont ne várd meg, míg szomjúságot érzel, ne csak ekkor nyúlj folyadékhoz, hanem rendszeresen, folyamatosan a nap során! Fogyassz elegendő folyadékot étkezések között és közben is!
  3. Mindig tarts kéznél egy – célszerűen újratölthető – palackot, kulacsot, poharat és figyeld, hogy mennyit fogyasztasz belőle a nap során! Figyelj és törekedj arra, hogy a nap végére elérd szükséges mennyiséget!
  4. Kerüld az üdítőitalokat, helyettük próbáld természetes alapanyagokkal feldobni a tiszta víz ízét, mint pl.: mentalevéllel, friss bazsalikommal, uborkával, citrusfélékkel vagy bogyós gyümölcsökkel! Ehhez ajánlunk három ínycsiklandó detox víz receptet, amivel könnyedén elérheted, hogy biztosan meglegyen a napi folyadékbevitel szükségelted.
  5. Fokozatosan csökkentsd, majd hagyd el a kávéhoz, teához hozzáadott édesítőanyag használatát. Ismerd meg a tea- és kávéfélék valódi zamatát! Ha felfedeznéd a kávé valódi aromás ízeit, érdemes kipróbálnod a Tibidabo Gluténmentes Pékség specialty kávéit!
  6. Próbálj ki különböző teaféléket: fekete tea, zöld tea, fehér vagy vörös tea, és a gyümölcsteák végtelen kínálata! Ahányféle tea, annyiféle értékes növényi anyag a szervezet számára, így nemcsak a változatosságot, de a kedvező hatásokat is fokozhatod!
  7. Fogyassz napi 5 adag zöldséget, gyümölcsöt! Akár friss, nyers formában, ivóléként, leves, főzelék, vagy köret formájában, mindenhogy hozzájárulnak a folyadék-, és nem utolsó sorban a vitamin- és ásványi anyag bevitelhez is.
  8. Vezess folyadéknaplót vagy rögzítsd az elfogyasztott folyadék mennyiségét, típusát valamilyen alkalmazásban, hogy valójában lásd mennyi folyadékot fogyasztottál, és az elegendő-e számodra, eléri-e a számodra ajánlott napi mennyiséget!
  9. Gyors és egyszerű mód a folyadékfogyasztás önellenőrzésére, ha figyeled a vizeleted színét. Ideális esetben mindig világos, halvány sárga, ettől eltérő esetben növeld a folyadékbevitelt, ha viszont akkor sem tapasztalsz pozitív változást fordulj orvoshoz!
  10. Tarts ki a tudatosság mellett, kontrolláld, alakítsd ki a számodra tartható a folyadékfogyasztási szokásokat, így könnyebben a mindennapi rutin részévé válhat az optimális mennyiségű és minőségű folyadékbevitel! Hidd el, érezni fogod magadon a pozitív hatásokat!

Ha pedig a nagy melegben a városban járnál és megszomjaznál, térj be hozzánk a Tibidabo pékségbe és kóstold meg különleges nyári italkínálatunk valamelyik frissítő nedűjét. Az italkínálatban a klasszikus frissen facsart narancsleven és limonádén (mely elérhető passió gyümölcsös, epres és bodzás változatban is) túl az olyan különlegességeket is kipróbálhatjátok mint a detox smootie, espresso tonic és a matcha latte. 

A folyadékbevitel fontosságáról 4

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Egészség Tibidabo Kisokos Tudástár